Motoryzacja

Jakie są różnice pomiędzy olejami do motocykli 2-suwowych i 4-suwowych?

Jakie są różnice pomiędzy olejami do motocykli 2-suwowych i 4-suwowych?

Z uwagi na rosnące wymogi w zakresie emisji spalin współczesne motocykle coraz częściej napędzane są przez silniki czterosuwowe. Oczywiście w sprzedaży wciąż dostępne są motocykle dwusuwowe, zwłaszcza modele wyczynowe. Warto przy tym pamiętać, że ze względu na różnice konstrukcyjne oba rodzaje silników wymagają zastosowania innych olejów. W ofertach takich marek jak Fuchs Silkolene znaleźć zatem możemy różne oleje silnikowe do 2-suwów i 4-suwów.

Oleje do silników motocyklowych czterosuwowych

W konstrukcjach nowoczesnych motocykli napędzanych przez silniki 4-suwowe olej silnikowy odpowiada nie tylko za smarowanie silnika, ale i skrzyni biegów, a to wiąże się z koniecznością pogodzenia często sprzecznych właściwości. Poza tym nowoczesne oleje silnikowe do motocykli 4-suwowych wzbogacane są również o substancje myjące, które pomagają wypłukiwać osady z wnętrza silników, o substancje przeciwutleniające i antykorozyjne, które chronią przed rdzewieniem i przedwczesnym zużyciem części. W związku z tym nowoczesne oleje do 4-suwów są najczęściej olejami w pełni syntetycznymi. Doskonałym przykładem takich produktów są oleje Fuchs Silkolene dedykowane motocyklom z silnikami czterosuwowymi mocno obciążonymi, chłodzonymi powietrzem lub cieczą, motocyklom sportowym, quadom i innym pojazdom ATV.

Oleje do silników motocyklowych dwusuwowych

W ofercie renomowanych producentów olejów motocyklowych, chociażby takich jak Fuchs Silkolene, obok nowoczesnych olejów silnikowych do 4-suwów znaleźć można również specjalne rodzaje oleju do silników dwusuwowych. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku 2-suwów skrzynia biegów ma własny, niezależny układ smarowania, w związku z czym oczekiwania nakładane na olej silnikowy do 2-suwa są inne niż w przypadku motocykli z silnikiem 4-suwowym. W konstrukcjach 2-suwowych olej nie cyrkuluje w silniku, ale jest dodawany do benzyny i wraz z nią spalany. Od takiego oleju nie wymaga się zatem wysokiej odporności na starzenie. Olej do 2-suwów wciąż musi jednak zapewniać dobre smarowanie i być bogaty w substancje, które rozpuszczają i wychwytują osady. Poza tym powinien dobrze mieszać się z benzyną, a podczas spalania emitować możliwie mało spalin.

Ze względu na różnice konstrukcyjne w 2- i 4-suwowych silnikach motocyklowych, do ich obsługi wykorzystuje się zupełnie różne rodzaje olejów silnikowych. Dlatego w ofercie takich marek jak Fuch Silkolene (producent olejów i płynów eksploatacyjnych do motocykli) znaleźć można specjalne rodzaje oleju silnikowego do dwusuwów i czterosuwów, o różnych właściwościach.

Udostępnij